Wednesday, October 10, 2012

Episode 4 : Planetarium Negara

Salam dan hai sume pembaca yang membaca artikel berkaitan  dengan tempat menarik yang terdapat di Kuala Lumpur.Di dalam episode- episode yang lepas kita telah pergi ke mana?? hah!!~..takkan da lupe..hehehe..okelah..tempat yang kita dah pergi dalam episode sebelum ni adalah Menara Kuala Lumpur dan KLCC twin tower ataupun di kenali sebagai menara berkembar petronas.

Baiklah..kat dalam episode 4 nieh aku nak bawak korang sume pegi satu tempat yang agak cantik menarik tertarik kau memang deboom!!..haha.. hah!!~tempat nieh terletak di puncak Tasik Perdana.
Planetarium ni adalah tempat di mana kita boleh mempelajari tentang apa yang berada di luar  angkasa.

Kita tgk gambar dulu yee..kejap lagi aku terangkan lagi detaill!!~.




Haa!!~..yang nieh planetarium daripada pandangan luar.Nampak macam kecik jee kan.tapi sebenarnya  dalam dia besar. 



Yang ini pula bahagian dalam yang ada di planetarium.Pawagam angkasa ini adalah salah satu tarikkan utama yang ada di planetarium.humm..dekat sini lah kita boleh melihat tayangan angkasa dan filem format besar..mesti best kan..^^

Dekat dewan utama pula terdapat pameran kekal berkaitan dengan sains angkasa.Antaranya Angkasa Arianne IV,yang juga merupakan salah satu enjin yang digunakan bagi melancarkan MEASAT 1,satelit pertama Malaysia ke angkasa.Terdapat juga Teleskop 14-inci (360 mm).



..Kapal Angkasa..


Telescope ni bersaiz 14 inci.Dengan telescope ni kita boleh lihat macam-macam benda yang ada kat angkasa lepas tuu..Klaw -klaw untung dapat tgk UFO lalu!!~..hahahaha..


Model Kapsul Soyuz..Tahukah anda?? kapsul soyuz seperti ini pernah di gunakan oleh Angkasawan pertama negara kita iaitu Dr.Sheikh Muzaffar ketika beliau berada di iss (inter space station).

Bagi sesiapa yang dah bace artikel nieh klaw nak pergi boleh lah datang ke sini.Planetarium Negara di buka setiap dari 9.30 pagi hingga 4.30 petang kecuali pada hari Isnin.

Tayangan biasanya berlansung pada jam 11.00 pagi dan 3.00 petang sahaja.Tiket masuk adalah Rm1 untuk dewasa,dana percuma bagi kanak-kanak,sementara Rm 6 bagi dewasa dan Rm4 bagi kanak-kanak bagi menonton filem.Sangat murahkan bukan!!~..so datanglah ke Planetarium Negara ini. 

Baiklah Sampai di sini sahaja episode kali ini.Kita akan berjumpa lagi di episode akan datang dengan tempat yang lebih menarik dan best.. assalamualaikum dan jumpa lagi..^^.. 

No comments:

Post a Comment